Turen til Tromsø, juni og juli 1949

Siden blev opdateret 2011-12-10

Her er en billedserie bestående af indscannede og restaurerede sort-hvide billeder, som jeg tog under min tur til Tromsø for at møde Eva igen og træffe hendes familie.

For at skabe lidt liv i billederne har jeg i flere tilfælde benyttet kameraets indbyggede timer og har "poseret" for kameraet.

Venstrebladet skrev efter hjemkomsten:

Ung vandreglad holbækker så Nordkap oven fra

På ryggen af baby-motorcykel bevæbnet med sovepose og tandbørste 5000 km på langs gennem Norge

En 23-årig holbækker, tapetserer Verner Jaksland, søn af sadelmagermester Frederik Larsen, Holbæk, startede den 16. juni sin lille 125 ccm motorcykel og begyndte den lange tur over Gøteborg, Oslo og Tromsø til Nordkap, og i forgårds var han atter hjemme i Holbæk efter at have tilbagelagt ca. 5000 km med den lille motorcykel og et par tusinde kilometer med flyvemaskine. Verner Jaksland har norsk blod i årerne. Hans mor er nordmand og selv har han korresponderet med en ung pige i Tromsø, og det var hende turen i første omgang gjaldt. Da han kom til Tromsø, startede SAS sine første midnatssol-flyvninger til Nordkap, og naturligvis skulle Verner Jaksland have den oplevelse med. Han spenderede de 85 kr, den 2½ timers lange flyvning fra Tromsø til Nordkap kostede, og fik Nordkap at se gennem regn og tåge.


Bagagen bestod af sovepose og tandbørste

Fuld af fortællelyst og brogede oplevelser standsede Verner Jaksland i går sin stadig køredygtige lille motorcykel ved Venstrebladet og berettede om den begivenhedsrige tur. Den unge mand er ellers emigreret til Sverige, hvor han arbejder som tapetserer i Gøteborg, men han tog sig fri og kom midt i juni til Holbæk for at træffe forberedelser til Norges-turen. Forberedelserne var ellers let gjort. Soveposen blev rullet sammen og tandbørsten stukket i lommen, og så var bagagen pakket, siger han med et smil.


Mad og logi gratis

Det blev en billig rejse. Turen fra Holbæk til Nordkap, Europas nordligste punkt, blev klaret for 400 kroner. Den lille maskine går ca. 35 km på en liter benzin, så den tærede ikke meget, og mad og overnatning var endnu billigere. Verner Jaksland boede på de norske bøndergårde, hvor han kom frem, og alle steder var man umådeligt venlige og gæstfrie. Ikke blot fik han natlogi, men tillige blev han fodret af både ved ankomsten og afrejsen næste morgen -- så kunne han tilmed hverken få lov at betale noget som helst, hverken for opholdet eller fortæringen.

En afstikker fra Narvik til den svenske malmby Kiruna med besøg i minegangene 290 meter i jorden blev der også både tid og råd til. Praktisk taget alt, hvad der er værd at se, har den unge mand på den lille motorcykel fået med. Og med disse mange nye indtryk og oplevelser starter han i dag den lille veltjente motorcykel og kører igen til Gøteborg.



Jeg startede fra Holbæk den 16. juni 1949 kl. 8 i overskyet vejr - og regntøj!
 



I Hillerød måtte jeg have et billede af det smukke Frederiksborg Slot.
 

Ikke længe efter, var jeg på vej over Øresund - med Kronborg om bagbord.
 

Efter Helsingborg var Falkenberg næste destination i Sverige.
 

Derefter Varberg - Bemærk det ultrakorte telefonnummer på flyttevognen, tre cifre.
 

Jeg er nået til Kungsbacka i fin stil - Det regner stadig en del.
 

Et vue fra hovedgaden i Mölndal med sporvogne og luftledninger.
 

Göteborg er nået, første dagsrejses mål.
I bygningen til venstre havde jeg været ansat hos "Larsson & Nilsson".
 

Göta Älvbron (tidl. Kungselvbroen) nord for Göteborg byder på en smuk udsigt - i tørvejr!
 

Uddevalla dokumenteres her på 2. rejsedag - stadig Sverige.
 

Svinesundbroen - Norge er på den anden side.
 

Her er den imponerende Sarpsfoss i Sarpsborg.
 

Frogn Kirke som den så ud i 1949, en statelig trækirke i nygotisk stil.
Trækirken brændte i 1994. En moderne kirke stod færdig i 1999.
 Her ligger min mormor og morfar begravet.
 

Jeg overnattede hos Marta og Jalmar, der boede i min mormors hus.
De tog sig godt af hende efter min morfars død. Det var slut på 2. rejsedag.


En lokal går forbi, mens jeg foreviger Kolsås, en karakteristisk 379 m høj fjeldryg ved Oslo.
 

Den 23. juni opholdt jeg mig hos Rolf og Lilli, der boede i dette smukke landskab udenfor Oslo.
 

Eidsvollsbygningen i Akershus, den norske grundlovs fødested.
Jeg har lige været inde og kigge og skal videre nordover.
 

Carsten Anker (til venstre), var ejer af Eidsvoll Verk.
Statuen står i nærheden af Eidsvollsbygningen, som han oprindeligt opførte som sin privatbolig.
 

Minnesund jernbanebro med en nu klassisk stålbro-konstruktion.




Hamars byportal og skiltene vidner om en driftig handelsby.




Udsigt over Trondhjem i 1949.




Interiør fra domkirken i Trondhjem.




Her er domkirkens kendte glasmosaik flankeret af det smukke lys i kirkerummet.




Udsigt over Steinkjer, hvor jeg overnattede den 25. juni.




Et stykke af den
slagne landevej med stedvis overhængende klipper.




Indimellem er vejen sprængt gennem bjerget.
 

Endelig fremme på øen Tromsø den 26. juni, og Eva er med mig på bagsædet.
(Dette billede er fra lidt senere i 1949, da den enorme svenske nummerplade, O 14586,
 var blevet skiftet til en dansk,
C 8150.)

 

Her et link til udflugten fra Tromsø til Narvik og Kiruna.
Her et link til en anden slags udflugt, en flyvetur fra Tromsø til Nordkap.




Hos disse mennesker overnattede jeg på hjemturen den 27. juli.




Pastor A. Nyheim og frue, Tangen,
 som gav mig husly den 28. juli på slutningen af hjemrejsen.
 

Dermed havde jeg afsluttet en uforglemmelig rejse for at møde den kvinde, jeg havde forelsket mig i. Den blev på alle måder en succes.